Általános Szerződési Feltételek
Szolgáltató adatai
Név: DigitCam Kft.
Székhely: 1054. Budapest, Kálmán Imre u. 21.
Telefonszám: (06 1) 235 0570
E-mail cím:
Adószám: 12679386-2-41
Cégjegyzékszám: CG-01-09-698145
Bejegyző bíróság: Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróság
Tárhelyszolgáltató adatai
Név: DigitCam Kft.
Székhely: 1054. Budapest, Kálmán Imre u. 21.
Telefonszám: (06 1) 235 0570
E-mail cím:
A szerződés tárgya
Az adott árucikk jellemzőit a hozzátartozó termékleírásból tudhatja meg részletesen. A termékleírásokat, sajtóbejelentéseket a gyártóktól kapjuk, így ezek pontatlanságáért felelősséget vállalni nem tudunk. A termékekhez kapcsolódó fotók helyenként illusztrációk, így a tényleges termékek ettől eltérhetnek.
A termék vételára mindig az adott áru mellett feltüntetett bruttó és nettó ár. A feltüntetett árak nem minősülnek közvetlen árajánlattételnek. Az esetleges elírásokból eredő károkért cégünk nem vállal felelősséget.
Az elektronikus szerződéskötés lépései
1. Regisztráció a webáruházunkban, melynek során a Felhasználó köteles a rendszer által kért adatokat a valóságnak megfelelően megadni.
2. Webáruházunkban a termék(ek) megrendelése, szállítási lehetőségek kiválasztása.
3. A DigitCam Kft. a megrendelés megérkezését elektronikus úton haladéktalanul, de legkésőbb két munkanapon belül visszaigazolja. A megrendelés és annak visszaigazolása akkor tekintendő megérkezettnek, amikor az a DigitCam Kft., illetőleg a Felhasználó számára hozzáférhetővé válik.
4. A megrendelés visszaigazolását és egyeztetését követően a rendelés leadása során megjelölt módon szaküzleteinkben, vagy szerződött futáraink általi kiszállítással átadjuk a megrendelt terméke(ke)t. Felhasználó tudomásul veszi, hogy megrendelése fizetési kötelezettséggel jár.
5. A termék(ek)et vételárának kifizetése az alább megadott Fizetési módokon történhet.
A megrendelés és visszaigazolás nyelve: magyar
A megrendeléssel, visszaigazolással és a végszámlával létrejövő szerződés nem minősül írásbeli szerződésnek, azt a DigitCam Kft. nem iktatja és a későbbiekben nem lesz hozzáférhető.
Adatbeviteli hibák kijavításának technikai lehetőségei
Az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő ellenőrzéséhez és kijavításához biztosított eszközök:
- a "Kosár tartalma" bármikor ellenőrizhető, változtatható, vagy akár törölhető.
- a személyes adatok (pl.: számlázási cím, szállítási cím, telefonszám, stb…) bármikor ellenőrizhetők, változtathatók a rendelés befejezésének folyamán a "Vissza" vagy a "Rendelés adatainak módosítása" gombokkal.
Ha mégis tévedésből mást rendelt, mint amit szeretett volna és ezt utólag veszi észre, kérjük jelezze ügyfélszolgálatunkon a
e-mail címen, vagy a (06-1) 235-0570-es telefonszámon.
Fontos, hogy a rendelést követően ezt haladéktalanul tegye meg, mert akár 1 munkanapon belül kézbesíthetjük a megrendelt termékeket és akkor a tévedés korrigálására már nincs lehetőség.
Fizetési módok
A termék házhoz szállítása esetén az áruátvételkor történik a fizetés a kézbesítő futárnak, postai alkalmazottnak. Az utánvétes fizetés esetén csak készpénzes fizetés lehetséges, a felső határa bruttó 500.000 Ft. Vásárlási utalványt nem áll módunkban elfogadni.
Üzleteinkben történő személyes átvételkor a számlát / blokkot kiállító munkatársunknál történik a fizetés.
Néhány, szaküzletünkben készleten nem tartott termék esetén a megrendeléskor előleget kérünk, melyet a termék leírásánál jelzünk is. A további részleteket a munkatársunkkal tudja egyeztetni.
Kiszállítás és átvétel
Csomagküldő kiskereskedelmi engedélyünk száma, melyet a Magyar Köztársaság Gazdasági és Közlekedési Minisztériumának Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala adott ki: C/002653
Szállítási idő: 72 -96 óra
Cégünk a beérkezett megrendeléseket, raktárkészleten lévő termékek esetén, legkésőbb 1 munkanapon belül átadja a futárszolgálatnak. A csomag feladása előtt munkatársunk telefonon egyeztet a megrendelővel.
A szállítási díj tartalmazza a csomagolás költségét is.
Ingyenes házhozszállítás
A házhozszállítás költségét Magyarország területén belül, bruttó 200.000Ft-ot meghaladó vásárlás esetén cégünk átvállalja, így az ingyenes. 100.000 Ft-tól 199.999Ft-ig bruttó 1490Ft, 100.000Ft alatt bruttó 1990Ft a házhozszállítás díja. Szállítási díjaink alól a vetítővásznak kivételt képeznek, a szállítási díj ezek esetében 5.990Ft.
Amennyiben a címzett a szállítás időpontjában nem érhető el a megadott címen, akkor a futár egy értesítőt hagy, továbbiakban az ezen szereplő telefonszámon lehet érdeklődni a csomag átvételéről. Az ismételt kiszállítás költsége bruttó 2.500Ft.
Fontos, hogy a csomag átvételekor tételesen ellenőrizze annak hiánytalan tartalmát, valamint a doboz sértetlenségét, mert az átvétel utáni sérülésekre, valamint hiányosságokra vonatkozó reklamációt nem áll módunkban elfogadni.
Személyes átvétel
Személyes átvétel bejelölése esetén, a megrendelést követően, munkatársunk felveszi a kapcsolatot a megrendelővel, és az egyeztetett időpontban a termékek átvehetők üzletünkben.
Vásárlástól való elállás joga
Távollévők között létrejött szerződés esetén a távollévők között kötött szerződésekről szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet szerint a fogyasztó a szerződéstől a termék kézhezvételének napjától 14 napon belül indokolás nélkül elállhat.
Fogyasztó elállási/felmondási jogát gyakorolhatja a nyilatkozat-minta útján vagy az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozatával.
Ebből a célból Fogyasztó felhasználhatja a következő linken keresztül elérhető
elállási nyilatkozat-mintát is.
Írásban történő elállás esetén azt határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha Fogyasztó nyilatkozatát a határidő lejárta előtt elküldi.
Postai úton történő jelzés alkalmával a postára adás dátumát, e-mail vagy telefaxon keresztül történő értesítés esetén az e-mail illetve a fax küldésének idejét veszi figyelembe a Szolgáltató a határidő számítás szempontjából.
Fogyasztó az elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvétele közötti időszakban is gyakorolhatja.
Fogyasztó az elállás közlésétől számított 14 napon belül köteles visszaküldeni a terméket, a DigitCam Kft-nek pedig az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül kell visszatérítenie a termék árát és a kiszállítás költségét is.
Ha Fogyasztó nem a legkevésbé költséges, szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozást választja, elállás esetén az ebből adódó többletköltséget Társaságunk nem köteles megtéríteni.
Elállás esetén Fogyasztót a termék visszaküldésének a költsége terheli.
Társaságunk követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges üzembehelyezést és kipróbálást meghaladó használatból eredő értékcsökkenést, illetve ésszerű költségeinek megtérítését.
Üzembehelyezésnek és kipróbálásnak az alábbiak számítanak
- Fényképezőgépek: max. 50 expozíció és/vagy 1 óra mozgókép felvétel
- Videokamerák és egyéb filmrögzítő eszközök: 1 óra felvétel
- Televíziók és projektorok: max. 5 üzemóra
- Drónok: max. 1 üzemóra
- Hordozható áramforrások (powerbank, akkumulátor és egyéb áramforrások): max. 2 üzemóra
- Stabilizátorok, gimballok: max. 2 üzemóra
A DigitCam Kft. kizárólag
sérülésmentes, hiánytalan tartalmú termék visszaszolgáltatása esetén köteles a teljes vételárat megtéríteni, a nem megfelelő használatból eredő kárát érvényesítheti a vásárlón.
Ha szolgáltatás nyújtásra irányuló szerződés esetén a teljesítés megkezdését követően gyakorolja Fogyasztó a felmondási jogát, úgy az elszámolás során köteles megtéríteni a Társaságunk ésszerű költségeit.
Olyan egyedi termékek és szolgáltatások esetén, amelyek a Megrendelő külön kívánságára egyedileg kerülnek legyártásra, nem érvényesíthető a vásárlástól való elállás joga. Ebbe a körbe tartozik a fotószolgáltatás.
Garancia és szerviz
Termékeinket a hivatalos magyarországi márkaképviseletektől szerezzük be, így a képviseletek biztosítják Önnek a részletes felhasználói kézikönyvet és a garantált minőségű szakszerviz hálózatot.
Magyar nyelvű használati útmutató
- A jogszabályban előírt termékeknél az idegen nyelvűvel azonos tartalmú magyar nyelvű használati útmutatót kell a fogyasztók számára biztosítani.
- Nem fogadható el az a magyar nyelvű pár soros útmutató, melynek idegen nyelvű változata jóval több oldalszámú a magyar nyelvű útmutatónál. Nem elég tehát egy rövidített változatot készíteni az idegen nyelvű útmutató alapján és a többit a vásárló találja ki.
A jótállásról és a szavatosságról
A jótállás keretében az eladó arra vállal kötelezettséget, hogy a jogszabályban vagy az általa meghatározott idő alatt a termék hibátlanul fog működni. Csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítani tudja, hogy a vásárló rendellenesen használta a terméket, illetve a termék valamilyen külső behatás következtében romlott el.
A termék cseréje
Ha a termék a vásárlásától számított 3 munkanapon belül meghibásodott, a vásárló kívánságára azt azonos típusú új termékre kell kicserélni. Ha cserére nincs lehetőség, a vásárló választása szerint a termék visszaszolgáltatásával egyidejűleg a vételárat vissza kell fizetni, vagy a vételár különbözet elszámolása mellett más típusú terméket kell részére kiadni. Ezt a fogyasztó dönti el.
Fontos!
A 3 munkanapos cseregarancia csak az új, tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, illetve nem a termék azonnali cseréjét jelenti, hanem a termék javítás nélküli cseréjét.
Egyes esetekben nem dönthető el azonnal egyértelműen, hogy a termék valóban hibás, vagy sem. Ezekben az esetekben a cseréhez a szakszerviz szakvéleményére van szükség, így jegyzőkönyv ellenében a termék átvételre kerül. Amennyiben a készülék valóban hibás, abban az esetben nem megjavításra kerül, hanem egy új készüléket biztosítunk helyette.
Ha a hiba 3 munkanap után jelentkezik
Forduljunk a jótállási jegyen megjelölt szakszervizek egyikéhez. Nem kijelölt szervizhez ne forduljunk, mert tevékenysége idegen beavatkozásnak minősül és a jótállás megszűnését eredményezheti.
A rendelés feladásával a Fogyasztó elfogadja a DigitCam Kft. Általános Szerződési Feltételeiben foglaltakat.
Elállási/Felmondási mintatájékoztató
Elállási/Felmondási jog
Ön 14 napon belül jogosult indokolás nélkül elállni e szerződéstől. Hasonlóképpen, ha a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetén a szerződés teljesítése megkezdődött, Ön jogosult 14 napon belül indokolás nélkül felmondani a szerződést.
Az elállási/felmondási határidő az (1....) .
Ha Ön elállási/felmondási jogával élni kíván, elállási/felmondási szándékát tartalmazó egyértelmű nyilatkozatát köteles eljuttatni (például postán, telefaxon vagy elektronikus úton küldött levél útján) az alábbi címre: (2...). Ebből a célból felhasználhatja a mellékelt elállási/felmondási nyilatkozat-mintát is. (3....)
Ön határidőben gyakorolja elállási/felmondási jogát, ha a fent megjelölt határidő lejárta előtt elküldi elállási/felmondási nyilatkozatát.
Az elállás/felmondás joghatásai
Ha Ön eláll ettől a szerződéstől, haladéktalanul, de legkésőbb az Ön elállási nyilatkozatának kézhezvételétől számított 14 napon belül visszatérítjük az Ön által teljesített valamennyi ellenszolgáltatást, ideértve a fuvarozási költséget is (kivéve azokat a többletköltségeket, amelyek amiatt merültek fel, hogy Ön az általunk felkínált, legolcsóbb szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választott.) A visszatérítés során az eredeti ügylet során alkalmazott fizetési móddal egyező fizetési módot alkalmazunk, kivéve, ha Ön más fizetési mód igénybevételéhez kifejezetten a hozzájárulását adja; e visszatérítési mód alkalmazásából kifolyólag Önt semmilyen többletköltség nem terheli. (4.....)
(5 ....)
(6 ....)
Útmutató az elállási/felmondási mintatájékoztató kitöltéséhez:
(1.....) Illessze be a következő idézőjelbe tett szövegek egyikét:
a) szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetén: „a szerződés megkötésének napjától számított 14 nap elteltével jár le”;
b) termék adásvételére irányuló szerződés esetében: „attól a naptól számított 14 nap elteltével jár le, amelyen Ön vagy az Ön által megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy a terméket átveszi.”;
c) több termék szolgáltatásakor: „attól a naptól számított 14 nap elteltével jár le, amelyen Ön vagy az Ön által megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy az utolsó termék átveszi.”;
d) több tételből vagy darabból álló termék szolgáltatásakor: „amelyen Ön vagy az Ön által megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy az utolsó tételt vagy darabot átveszi.”; e) termék meghatározott időszakon belüli rendszeres szolgáltatására vonatkozó szerződés esetében: „attól a naptól számított 14 nap elteltével jár le, amelyen Ön vagy az Ön által megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy átveszi az első terméket.”
(2.....) Illessze be vállalkozása nevét, postai címét, és - ha van - telefonszámát, telefax-számát és elektronikus levelezési címét.
(3.....) Ha Ön lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy elektronikusan az Ön weboldalán töltse ki és nyújtsa be elállási/felmondási nyilatkozatát, illessze be a következő szöveget: „Ön internetes oldalunkon is [beillesztendő az internetes cím] kitöltheti az elállási/felmondási nyilatkozat-mintát vagy benyújthatja az elállási/felmondási szándékát egyértelműen kifejező egyéb nyilatkozatát. Ha Ön emellett dönt, az elállás/felmondás megérkezését tartós adathordozón (például elektronikus levélben) haladéktalanul visszaigazoljuk Önnek.”
(4.....) Termék adásvételére irányuló szerződés esetében, ha Ön nem ajánlotta fel, hogy a terméket elállás esetén visszafuvarozza, illessze be a következő szöveget: „A visszatérítést mindaddig visszatarthatjuk, amíg vissza nem kaptuk a terméket, vagy Ön nem igazolta, hogy azt visszaküldte: a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni.”
(5.....) Ha a fogyasztó a szerződés alapján terméket vett át
a) az alábbiak közül illessze be a megfelelőt:
- „A terméket visszafuvarozzuk Öntől.”, vagy
- „Ön köteles számunkra vagy .... [illessze be a termék átvételére Ön által feljogosított személy nevét és postai címét, ha van ilyen személy] számára a terméket indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb elállási nyilatkozatának közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni vagy átadni. A határidő betartottnak minősül, ha a 14 napos határidő letelte előtt elküldi a terméket.”;
és
b) illessze be a megfelelőt:
ba) „A termék visszaküldésének költségeit mi viseljük.”, vagy
bb) „A termék visszaküldésének közvetlen költségét Ön viseli.”, vagy
bc) Távollévők között kötött szerződés esetében,ha Ön nem ajánlja fel a termék visszaküldési költségének viselését, és a termék jellegéből adódóan postai küldeményként nem adható fel: „A termék visszaküldésének közvetlen költségét - azaz... [illessze be az összeget] fuvarozási költséget - Ön viseli.”; vagy ha a termék visszaküldésének költségét ésszerűen nem lehet előre kiszámítani: „A termék visszaküldésének közvetlen költségét Ön viseli. E költségek legmagasabb becsült összege... [illessze be az összeget].”, vagy
bd) Ha üzlethelyiségen kívül kötött szerződés esetében a terméket a szerződés megkötésekor a fogyasztó otthonába fuvarozták és a termék jellegéből adódóan postai küldeményként nem adható fel: „A terméket saját költségünkön magunk fuvarozzuk vissza.”;
és
c) illessze be az alábbiakat: „Ön kizárólag akkor vonható felelősségre a termékben bekövetkezett értékcsökkenésért, ha az a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használat miatt következett be.”
(6.....) A szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében az alábbi szöveget illessze be: „Ha Ön kérte, hogy a felmondási határidőn belül kezdődjön meg a szolgáltatás teljesítése, felmondása esetén Ön köteles megtéríteni számunkra a szerződés megszűnésének időpontjáig arányosan teljesített szolgáltatásért járó összeget. Hasonlóképpen visszatérítjük az Ön által nyújtott ellenszolgáltatás azon részét, amely meghaladja az általunk nyújtott szolgáltatás ellenértékét.”
Elállási/Felmondási nyilatkozatminta
(csak a szerződéstől való elállási/felmondási szándék esetén töltse ki és juttassa vissza).
Felhasználhatja a mellékelt
elállási nyilatkozat-mintát is.
A kellékszavatosságról, a termékszavatosságról és a jótállásról szóló mintatájékoztató
1. Kellékszavatosság
Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?
Ön a DigitCam Kft. (1054. Budapest, Kálmán Imre u. 21.) hibás teljesítése esetén a vállalkozással szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.
Milyen jogok illetik meg Önt kellékszavatossági igénye alapján?
Ön - választása szerint-az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:
- Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az Ön által választott igény teljesítése lehetetlen vagy a vállalkozás számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy - végső esetben - a szerződéstől is elállhat.
- Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.
Milyen határidőben érvényesítheti Ön kellékszavatossági igényét?
Ön köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. Ugyanakkor felhívjuk a figyelmét, hogy a szerződés teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti.
Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.
Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?
Ön a vállalkozással szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.
Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
A teljesítéstől számított egy éven belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha Ön igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást a DigitCam Kft. nyújtotta. A teljesítéstől számított egy év eltelte után azonban már Ön köteles bizonyítani, hogy az Ön által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
2. Termékszavatosság
Milyen esetben élhet Ön a termékszavatossági jogával?
Ingó dolog (termék) hibája esetén Ön - választása szerint - az 1. pontban meghatározott jogát vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.
Milyen jogok illetik meg Önt termékszavatossági igénye alapján?
Termékszavatossági igényként Ön kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.
Milyen esetben minősül a termék hibásnak?
A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Milyen határidőben érvényesítheti Ön termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét Ön a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét kizárólag az ingó dolog gyártójával vagy forgalmazójával szemben gyakorolhatja. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén Önnek kell bizonyítania.
A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?
A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
- a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
- a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető vagy
- a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
Felhívjuk figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre, illetve kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben érvényesítheti.
3. Jótállás
A 2021. január 1-jétől vásárolt, kötelező jótállás alá tartozó termékek esetében a jótállási igény érvényesítésének helye lehet a vállalkozás székhelye, telephelye, fióktelepe és a javítószolgálat is. A fogyasztó döntheti el, hogy melyikhez fordul kijavítás iránti igényével. A módosítás célja az volt, hogy elkerülhető legyen az a gyakorlat, hogy a jótállási igény intézését a vállalkozás a székhelyére teszi, így például egy békéscsabai fogyasztónak a budaörsi telephelyre kellene utazni a jótállási igények intézése érdekében.
Milyen esetben élhet Ön a jótállási jogával?
Hibás teljesítés esetén, valamint az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet alapján a DigitCam Kft. jótállásra köteles.
Önt milyen jogok és milyen határidőn belül illetik meg jótállás alapján?
A kötelező jótállás időtartama:
a) 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
b) 250 000 forint eladási ár felett három év,
amelynek kezdő időpontja a termék fogyasztónak történő átadása. Fontos kihangsúlyozni, hogy a jótállási idő nem feltétlenül a vásárlás napján kezdődik.
Mikor mentesül a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól?
A vállalkozás jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Felhívom a figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet, egyébként viszont Önt a jótállásból fakadó jogok az 1. és a 2. pontban meghatározott jogosultságoktól függetlenül megilletik.
A fogyasztási cikk kijavítása esetén a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta.
A DigitCam Kft. az e rendelet előírásainak megfelelő jótállási jegyet elektronikus úton is átadhatja a fogyasztó részére. A fogyasztó részére elektronikusan átadott számla jótállási jegyként akkor fogadható el, ha tartalma megfelel e rendelet jótállási jegyre vonatkozó előírásainak is. A vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton való átadására legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles. Ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikus dokumentumként nem közvetlen megküldéssel adja át, hanem letöltést biztosító elérési cím formájában bocsátja azt a fogyasztó rendelkezésére, akkor az elektronikus jótállási jegy letölthetőségét a jótállási idő végéig nem szüntetheti meg, a letöltési cím elérhetőségét biztosítania kell. A vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton történő átadására legkésőbb a termék átadását vagy üzembehelyezését követő napon köteles.
Vita esetén ennek teljesítését a DigitCam Kft. köteles bizonyítani.
A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, amelynek nem tehető feltételévé a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása.
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a DigitCam Kft. részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában a DigitCam Kft. köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha a meghatározott jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik - a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában -, valamint ha a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. paragrafus (2) bekezdés b) pontja alapján a fogyasztó nem igényli a vételár arányos leszállítását, és a fogyasztó nem kívánja a fogyasztási cikket a DigitCam Kft. költségére kijavítani vagy mással kijavíttatni, a DigitCam Kft. köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a DigitCam Kft. köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény DigitCam Kft. részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, - a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában - a DigitCam Kft. köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a DigitCam Kft. köteles a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán - feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Szakvélemény kérése
A szavatossági és jótállási igény érvényesítéséhez a szakvélemény kérése továbbra sem kötelező előírás például egyszerű megítélésű, vagy a vállalkozás által nem vitatott esetekben. Ha a vállalkozás azonban azt állítja, hogy a fogyasztó okozta a termék hibáját, tehát a hiba a nem rendeltetésszerű használat miatt keletkezett a terméken, akkora hiba okát a vállalkozásnak kell bizonyítani szavatosság alá eső termékek esetében, a vásárlástól számított hat hónapon belül, majd ezt követően másfél évig a fogyasztónak kell bizonyítani. A bizonyítás a szakvéleménnyel történik. A jótállás esetében a teljes idő alatt a vállalkozás bizonyít, tehát a szakvéleményt a vállalkozásnak kell kérni. A 2021. január 1-jétől amennyiben minőségi kifogás merül fel, és a fogyasztó és a vállalkozás közötti jogvita megoldása érdekében készül szakvélemény, akkor a jogszabály rögzíti annak a kötelező tartalmi elemeit, azért, hogy a rendeltetésszerű használat bizonyítása ténylegesen megtörténhessen.
A szakvélemény kötelező tartalmi elemei:
- megrendelő neve és címe;
- üzlet neve és címe;
- vizsgálat tárgya;
- vizsgálati díj összege;
- vizsgálati díj fizetésére kötelezett;
- termék beérkezésének időpontja;
- vásárlás időpontja;
- minőségi kifogás bejelentésének időpontja;
- fogyasztó kifogása;
- vizsgálati módszerek;
- vizsgálat megállapításai indokolással ellátva;
- tájékoztatás;
- egyebek.
Fontos kiemelni, hogy a szakvélemény kötelező elemeire vonatkozó szabályok vonatkoznak az alábbi termékkörökre is:
- elektromos kerékpár;
- elektromos roller;
- quad;
- motorkerékpár;
- segédmotoros kerékpár;
- személygépkocsi;
- lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi;
- utánfutó;
- motoros vízi jármű
Kapcsolódó oldalak
-
Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye: 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
-
ITM: E-kereskedelmi kisokos
Panaszkezelés
Általános szabályok
Szóbeli panasz, írásbeli panasz, jegyzőkönyv, vásárlók könyve. Mind a vásárlóknak, mind a vállalkozásoknak érdemes tudnia, milyen szabályok vonatkoznak a panaszbejelentésre, mennyi időn belül kell választ adnia a cégnek, és mit tehetnek a fogyasztók, ha a cég nem megfelelően kezeli a panaszát.
A fogyasztó az Áruval vagy a Szolgáltató tevékenységével kapcsolatos fogyasztói kifogásait az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:
Ügyfélszolgálat: 1054 Budapest, Kálmán Imre u. 21.
Ügyfélszolgálat nyitvatartási ideje:
Hétfő-Péntek: 10-18 óráig
Munkaszüneti napokon üzletünk zárva tart.
Telefon: (06-1) 235-0570
Internet cím: http://www.digitcam.hu
E-mail:
Szóbeli panasz
Szóbeli panasznak minősül a helyben, azaz az üzletben tett panasz, a telefonon, vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás (pl. skype, messenger videóüzenet) felhasználásával közölt panasz is. A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása valamilyen okból nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni. A vállalkozás köteles a jegyzőkönyv másolati példányát személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni, telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni, egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan köteles eljárni.
Szóbeli panasz fajtái
A fogyasztóvédelmi törvény a szóbeli panasz két fajtáját különíti el:
- személyesen közölt szóbeli panasz
- egyéb módon közölt szóbeli panasz
A szabályozás alapján egyértelmű a vállalkozások kötelezettsége, így minden szóbeli, így a telefonon, vagy Skype-on közölt panaszról is jegyzőkönyvet kell felvenni.
A telefonon vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni. Az egyedi azonosító szám bevezetése a panasz visszakereshetőségét segíti. Ezt a számot az ügyféllel is közölni kell.
A panaszról felvett jegyzőkönyvnek –
melynek mintanyilatkozata ide kattintva érhető el – tartalmaznia kell az alábbiakat:
- a fogyasztó neve, lakcíme,
- a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
- a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
- a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
- a jegyzőkönyvet felvevő személy és – telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével – a fogyasztó aláírása,
- a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
- telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.
Mintanyilatkozatot a szóbeli kifogásról, illetve további, fogyasztóvédelmi probléma esetén alkalmazható nyilatkozatokról
ide kattintva találhat.
Írásbeli panasz
Az írásbeli panaszt a vállalkozás a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban, érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. A közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozásnál ez a határidő 15 nap. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles.
Az írásbeliség követelményének levél, e-mail, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését.
A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát öt évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.
A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét.
A fentiek alapján nemcsak meg kell harminc napon belül válaszolni a panaszt, hanem annak a fogyasztó részére eljuttatásáról is gondoskodni szükséges.
Amennyiben a vállalkozás elutasítja a fogyasztó panaszát, úgy szükséges a válaszban a jogorvoslat lehetőségéről tájékoztatni a panaszost, azaz arról, hogy panaszával hova fordulhat (alább olvasható).
Vásárlók könyve
A vásárlók könyvébe tett olyan fogyasztói bejegyzések, panaszok, amelyek az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatosak, a fogyasztóvédelmi törvény szerinti írásbeli fogyasztói panasznak minősülnek.
Ez alapján:
- a panaszt a vállalkozás 30 napon belül írásban, érdemben meg kell, hogy válaszolja és intézkednie is szükséges annak közlése iránt;
- a panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás az írásbeli válaszában meg kell indokolnia,
- továbbá a fogyasztót írásban tájékoztatnia kell arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti, és meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét.
Amennyiben a vállalkozás a helyszíni ellenőrzés során nem tudja igazolni, hogy a vásárlók könyvi bejegyzés megválaszolásra került, az ellenőrző hatóság eljárási bírság terhe mellett felhívhatja adatszolgáltatásra. Fontos szabály, hogy a vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.
Ugyancsak fontos, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság a vásárlók könyve tartalmát nem vizsgálja, csupán azt, hogy a vásárlók könyvébe történő bejegyzést határidőn belül megválaszolta-e a vállalkozás, illetve, hogy a vásárlók könyvét jól látható és könnyen hozzáférhető helyen helyezték-e el az üzletben.
Vásárlók könyvével kapcsolatos adatvédelmi rendelkezések
2019 áprilisától módosultak a vásárlók könyvével kapcsolatos szabályok az új Európai Uniós adatvédelmi előírások miatt. A gyakorlatban ez mindössze annyit jelent, hogy a fogyasztók más vásárlók bejegyzéseit és adatait nem láthatják. A jegyző által hitelesített vásárlók könyvét továbbra is jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni az üzletekben.
Az Európai Unió adatvédelemi reformjával, az úgynevezett GDPR-ral összefüggésben 2019. április 26-tól annyiban módosultak a vásárlók könyvére vonatkozó előírások, hogy a kereskedőnek a vásárló által tett bejegyzést követően haladéktalanul el kell távolítania a fogyasztói panaszt vagy javaslatot tartalmazó oldalt, azért, hogy más vásárlók a korábbi bejegyzéseket ne láthassák. A kereskedőnek a bejegyzést tartalmazó oldalakat elzártan kell megőriznie és szükség esetén a hatóság rendelkezésére kell bocsátania.
Hova fordulhatok
A fogyasztó valamely fogyasztóvédelmi problémájának megoldása érdekében az alábbi intézményekhez fordulhat segítségért:
- a fogyasztóvédelmi hatóság fogyasztóvédelmi jogszabálysértés esetén jár el,
- a békéltető testület egyéni ügye megoldásában segít,
- az Európai Fogyasztói Központ határon átnyúló fogyasztói jogvitája megoldásában segít.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény rendelkezéseinek megfelelően, amennyiben Szolgáltató és Vásárló között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita Szolgáltatóval való tárgyalások során nem rendeződik, a fogyasztónak minősülő Vásárló, a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes békéltető testülethez fordulhat és kezdeményezheti a Testület eljárását, illetve fordulhat a Szolgáltató székhelye szerint illetékes Békéltető Testülethez is személyesen, telefonon, levélben vagy elektronikus formában is.
A DigitCam Kft. székhelye szerint illetékes békéltető testület neve: Budapesti Békéltető Testület; székhelye: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. III. em. 310.; elérhetőségei: Levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.; E-mail cím: bekelteto.testulet@bkik.hu; Fax: 06 (1) 488 21 86; Telefon: 06 (1) 488 21 31.
A DigitCam Kft. a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi a békéltető testületi eljárást és együttműködik annak eljárása során.
Általános békéltető testületi eljárás
A békéltető testületek hatáskörébe azok az ügyek tartoznak, melyekben a fogyasztó és egy vállalkozás vitája
- a termék minőségével, biztonságosságával (pl.: hibás teljesítés, szavatosság, jótállás),
- a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával (pl.: hibás termék által okozott károk),
- a szolgáltatás minőségével vagy (hibás teljesítés)
- a szerződés megkötésével vagy teljesítésével kapcsolatos (pl.: a szolgáltató egyáltalán nem teljesít, vagy nem azt teljesíti, amit vállalt).
Békéltető testületek elérhetőségei
Budapesti Békéltető Testület
Illetékességi terület: Budapest
Régióközpont: Budapest
Elérhetőség
Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. I. em. 111.
Levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.:10.
Telefonszám: 06-1-488-2131
E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu
Honlap: bekeltet.bkik.hu
Baranya Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Baranya vármegye, Somogy vármegye, Tolna vármegye
Régióközpont: Pécs
Megyeszékhelyek: Kaposvár, Szekszárd
Elérhetőség:
Cím: 7625 Pécs, Majorossy I. u. 36.
Telefonszám: 06-72-507-154
E-mail: info@baranyabekeltetes.hu
Honlap: baranyabekeltetes.hu
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, Heves vármegye, Nógrád vármegye
Régióközpont: Miskolc
Megyeszékhelyek: Eger, Salgótarján
Elérhetőség:
Cím: 3525 Miskolc, Szentpáli u. 1.
Telefonszám: 06-46-501-091
E-mail: bekeltetes@bokik.hu
Honlap: bekeltetes.borsodmegye.hu
Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Békés vármegye, Bács-Kiskun vármegye, Csongrád-Csanád vármegye
Régióközpont: Szeged
Megyeszékhelyek: Kecskemét, Békéscsaba
Megyei jogú városok: Hódmezővásárhely, Baja
Elérhetőség:
Cím: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
Telefonszám: 06-62-549-392
E-mail: bekelteto.testulet@cskik.hu
Honlap: bekeltetes-csongrad.hu
Fejér Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Fejér vármegye, Komárom-Esztergom vármegye, Veszprém vármegye
Régióközpont: Székesfehérvár
Megyeszékhelyek: Tatabánya, Veszprém
Megyei jogú városok: Dunaújváros, Esztergom
Elérhetőség:
Cím: 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.
Telefonszám:06-22-510-310
E-mail: bekeltetes@fmkik.hu
Honlap: www.bekeltetesfejer.hu
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Győr-Moson-Sopron vármegye, Vas vármegye, Zala vármegye
Régióközpont: Győr
Megyeszékhelyek: Szombathely, Zalaegerszeg
Megyei jogú városok: Nagykanizsa, Sopron
Elérhetőség:
Cím: 9021 Győr, Szent István út 10/a.
Telefonszám: 06-96-520-217
E-mail: bekelteto.testulet@gymsmkik.hu
Honlap: bekeltetesgyor.hu
Hajdú-Bihar Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Jász-Nagykun-Szolnok vármegye, Hajdú-Bihar vármegye, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
Régióközpont: Debrecen
Megyeszékhelyek: Nyíregyháza, Szolnok
Elérhetőség:
Cím: 4025 Debrecen, Vörösmarty u. 13-15.
Telefonszám: 06-52-500-710
E-mail: bekelteto@hbkik.hu
Honlap: hbmbekeltetes.hu
Pest Vármegyei Békéltető Testület
Illetékességi terület: Pest Vármegye
Régióközpont: Budapest
Megyei jogú város: Érd
Elérhetőség:
Cím: 1055 Budapest, Balassi Bálint u. 25. IV/2.
Telefonszám: 06-1-792-7881
E-mail: pmbekelteto@pmkik.hu
Honlap: panaszrendezes.hu
Online vitarendezés
Mi az az online vitarendezés?
Az Európai Bizottság egy internetes felületet, az online vitarendezési platformot (OVR platform) működteti azon fogyasztók számára, akik panasszal kívánnak élni az általuk online vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, és fel szeretnének kérni egy semleges harmadik felet, azaz egy alternatív vitarendezési testületet a panasz kezelésére.
Hol érhető el az online vitarendezési platform (OVR platform)?
Az OVR platform a https://webgate.ec.europa.eu/odr oldalra kattintással érhető el.
Mely országok fogyasztói és online vállalkozásai élhetnek az online vitarendezéssel?
Az online vitarendezés az Európai Unió valamennyi tagállamában, Izlandon, Norvégiában és Liechtensteinbe érhető el.
Belföldi és határon átnyúló jogvitákban is igénybe vehető az online vitarendezés?
Igen, a magyar és az előbb felsorolt bármely országban honos online vállalkozással, szolgáltatóval szembeni panaszok, jogviták esetén is lehetőség van online vitarendezésre.
Mely vitarendezési testületek közreműködése kérhető az online vitarendezés során?
Azok a vitarendezési testületek (hazánkban a békéltető testületek) szerepelnek az online vitarendezési platform jegyzékében, amelyek megfelelnek bizonyos működési és minőségi előírásoknak, és amelyeket a nemzeti hatóságok is elismernek, illetve az Európai Bizottság részére bejelentettek.
Milyen előnyei vannak az online vitarendezésnek?
Az új platform a fogyasztók és a kereskedők számára egyaránt megkönnyíti az internetes vásárlással kapcsolatos viták online rendezését. Ha probléma merül fel az internetről rendelt termékkel vagy szolgáltatással, a
https://webgate.ec.europa.eu/odr linkre kattintva három egyszerű lépésben tölthetik ki a panasztételi űrlapot. További előny, hogy a felhasználók a teljes vitarendezési eljárást online bonyolíthatják. A platform többnyelvű; fordítói szolgáltatás révén segíti a különböző európai országokból származó feleket érintő viták rendezését. A honlap az EU összes hivatalos nyelvén, továbbá izlandi és norvég nyelven áll rendelkezésre. Tehát ha Ön az EU-ban, Norvégiában, Izlandon vagy Liechtensteinben él, a platformon megkeresheti, hogy mi lenne a legjobb megoldás fogyasztói problémájára, közvetlenül meg tud állapodni a kereskedővel a problémát orvosló megoldásban, illetve megállapodhatnak abban, hogy melyik vitarendezési testület kezelje az ügyet.
Szükséges-e valamilyen speciális regisztráció az online vitarendezéshez?
A panasz benyújtásához nem szükséges, de tekintettel arra, hogy az OVR-platformot az Európai Bizottság üzemelteti, az online vitarendezés lefolytatásához szükséges egy EU login fiókot létrehozni az alábbi linken:
https://webgate.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi
Hogyan indítható ügy az OVR platformon?
Ügy az alábbi linkre kattintással indítható:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.complaints.screeningphase
Az OVR-platformon keresztül is felvehetem a kapcsolatot a kereskedővel?
Igen, Az OVR-platformon közvetlenül a kereskedővel is tudja rendezni a problémát. Ez akkor lehet hasznos, ha még nem lépett kapcsolatba a kereskedővel vagy a kereskedő nyitott a párbeszédre. Az OVR-platform értesíti a kereskedőt az Ön kérelméről. Ha a kereskedő hajlandó megbeszélni az ügyet, akkor a platformon keresztül közvetlenül is üzenetet válthatnak egymással, küldhetnek egymásnak csatolmányokat (pl. a termékről készült fotókat) és az online megbeszélés időpontját is kitűzhetik.
A megegyezésre összesen legfeljebb 90 nap áll rendelkezésükre. Ön és a kereskedő is bármikor kiléphet a közvetlen egyeztetésekből. A kereskedő listát is készíthet azokról a vitarendezési testületekről, amelyek bevonását a megoldás közvetlen keresése helyett javasolja. Ebben az esetben 30 nap áll a rendelkezésükre, hogy megállapodjanak a vitarendezési testületben, különben a platformon lezárásra kerül az ügy.
Ha a kereskedő az Ön kérelmét azonnal elutasítja, illetve az egyik fél kilép a folyamatból vagy 90 nap után sincs eredmény, Ön vitarendezési testületet is bevonhat vagy egyéb jogi megoldással élhet. Az egyéb jogi lehetőségekről itt tájékozódhat:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.consumer.rights#inline-nav-2
Hogyan történik a vita rendezése vitarendezési testület bevonásával?
A fogyasztó az OVR-platformon engedélyezett vitarendezési testületet is bevonhat a probléma megoldásába. A vitarendezési testület egy olyan semleges harmadik fél, amely abban segít, hogy a fogyasztó és a kereskedő megoldhassa a vitás kérdést. Ez a bírósági eljárásnál kevésbé költséges és gyorsabb alternatívát kínál. Az OVR-platform értesíti a kereskedőt az Ön panaszáról. Ha a kereskedő beleegyezik az OVR-folyamatban való részvételbe, meg kell egyezniük, hogy melyik vitarendezési testület kezelje az ügyüket. A kereskedő összeállítja az általa ajánlott vitarendezési testületek listáját, Ön pedig a platformon választ egyet vagy új listát kér. A panasz benyújtásától 30 nap áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy közösen kiválasszák az ügyüket kezelő vitarendezési testületet.
Ha ez idő alatt nem tudnak megegyezni a vitarendezési testületben vagy a kereskedő nem vesz tudomást a panaszról, Ön más vitarendezési megoldással is megpróbálkozhat. Az egyéb jogi lehetőségekről itt tájékozódhat:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.consumer.rights#inline-nav-2
Hol kaphatok tájékoztatást és technikai segítséget az online vitarendezéshez?
Az OVR kapcsolattartó pont nyújt tájékoztatást és technikai segítséget az OVR-platform használatához és az online vitarendezés folyamán. Fontos, hogy az ún. OVR pont nem vesz részt érdemben az online vitarendezés folyamatában. 2019. szeptember 1-től az Innovációs és Technológiai Minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ látja el a hazai OVR kapcsolattartó pont feladatait.
Milyen módon érhetem el a hazai OVR kapcsolattartó pontot?
A hazai OVR kapcsolattartó pont elérhetőségei az alábbiak:
Innovációs és Technológiai Minisztérium - Európai Fogyasztói Központ
Székhely: 1027 Budapest, Csalogány u. 9-11.
Levelezési cím: 1440 Budapest Pf. 1.
Telefon: 06-1-795-52-33
E-mail: odr@itm.gov.hu
Hol találok bővebb információt az OVR-platform működéséről és az online vitarendezésről?
A fenti tájékoztatás mellett Európai Bizottság OVR honlapján bővebb tájékoztatás érhető el az alábbi linkeken:
-
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.help.new
-
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show
Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Hálózat
Az Igazságügyi Minisztérium támogatásával több fogyasztóvédelmi egyesület is ingyenes tanácsadást lát el a fogyasztók részére. Az érdeklődők mind telefonon, mind e-mailen fordulhatnak az egyesülethez, ahol felkészült szakemberek várják kérdéseiket, panaszaikat. Az egyes szervezetek ügyfélfogadási ideje és elérhetőségei alább kerültek feltüntetésre.
Dél-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület
hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 9:00-15:00;
szerda: 9:00-17:00
szombat: 9:00-13:00
Telefon: 80/804-560
E-mail: darfepanasz@gmail.com
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan a dél-alföldi régióban működik.
Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség
hétfő, szerda, csütörtök, péntek: 8:00-14:00;
kedd: 9:00-17:00
szombat: 8:00-12:00
Telefon: 80/496-009
E-mail: fogyasztovedelmitanacsadas@gmail.com
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan az észak-magyarországi és az észak-alföldi régióban működik.
Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége
hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 10:00-16:00;
szerda: 8:00-16:00
szombat: 8:00-12:00
Telefon: 80/630-183
E-mail: alternativsegitseg@gmail.com
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan Budapest és a Pest régióban, valamint a közép-dunántúli régióban működik.
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete
hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 9:00-15:00;
szerda: 9:00-17:00
szombat: 8:00-12:00
Telefon: 80/496-001
E-mail: info@fome.hu
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan az észak-magyarországi és az észak-alföldi régióban működik.
Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület
hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 10:00-16:00;
szerda: 8:00-16:00
Telefon: 80/630-182
E-mail: vitasugy@gmail.com
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan Budapest és a Pest régióban, valamint a közép-dunántúli régióban működik.
Nimbusz Fogyasztóvédelmi Egyesület
hétfő, kedd, szerda, péntek: 9:00-16:00;
csütörtök: 9:00-18:00
Telefon: 80/496-003
E-mail: elnok.nife@gmail.com
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan Budapest és a Pest régióban, valamint a közép-dunántúli régióban működik.
FOK Fogyasztóvédők és Környezetvédők Egyesülete
kedd, szerda, csütörtök, péntek: 9:00-15:00;
hétfő: 9:00-17:00
szombat: 9:00-13:00
Telefon: 80/496-979
E-mail: tanacsado@foved.hu
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan Budapest és a Pest régióban, valamint a közép-dunántúli régióban működik.
Digitális Közösségek Fejlesztéséért Egyesület
hétfő, kedd, szerda, péntek: 9:00-16:00;
csütörtök: 9:00-18:00
Telefon: 80/200-350
E-mail: fogyasztovedelem.smartlaw@gmail.com
Az egyesület elsősorban, de nem kizárólagosan a nyugat-dunántúli régióban működik.
A DigitCam Kft. és a Ptk. szerint vállalkozásnak minősülő Vásárlók közöttük esetleg felmerülő vitás kérdéseket békés úton rendezik, vagy, amennyiben ez nem lehetséges, a vitás ügyeket megoldás céljából a területileg illetékes bíróság elé kell terjeszteni. A Ptk. szerint fogyasztónak minősülő Vásárló jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.